BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, August 27, 2010

petua pelajar cemerlang....

PETUA PELAJAR CEMERLANG


Ramai pelajar tidak sangka dia cemerlang hanya pada takuk sendiri.

1)Tukar pemikiran kita-yakin Allah taala telah mencipta kita sebaik kejadian

-kecemerlangan ada,cume kita tidak ada keyakinan diri untuk menyerlahkan kecemerlangan tersebut.

Cth : org sakit ada ubatnya untuk sembuh, syampu

2) cuba gunakan kedua dua belah otak adik adik dengan sebaiknya

-bila belajar, pelajar hanya guna otak sebelah kanan je

-berdasarkan kajian : bila mengulangkaji pelajaran, pelajar hanya guna otak kiri sahaja

-otak kanan hanya minimum sahaja

- cthnya : seekor burung

Bagi aktifkan kedua dua belah otak...gunakan anggota kanan dan kiri

Kerana hebatnya ciptaan tuhan,otak kiri mengawal anggota kanan, dan otak kanan mengawal anggota kiri...

Kerana adik2, utk jd pelajar cemerlang, kita tidak semestinya belajar hari2,mengulangkaji pelajaran dan kadang2 buku baca kita...

.....Cergas badan dan cerdas minda

3) jika anda terlalu yakin bahawa diri anda sederhana....

4) belajar banyak jam

Tetapi, harus diingat bukan letak jam yang banyak di atas meja belajar.

-masa yg tbaik 2 jam 3o minit hingga 3 jam

- masa yang di galakkan, lepas isyak dari 8.30 hingga 11 mlm

- suasana yang kondusif, persekitaran yang baik (warna kuning dan hijau)

- lampu yang terang

5) kurangkan gangguan bising

-elak dengar radio (hiburan)-sangat tidak berkesan,rosak pemikran,tidak berkat(otak confius)

-dengar lagu nasyid,berzikr, ngaji alquran

6) tampal kata kata hikmat

7) Rangsang kata hikmat di pagi2 hari,membaca ayat suci al-quran

8) ubahsuai tempat duduk kita agar menghadap ke kiblat

9) pakai wangi wangian di rumah yang dibenarkan syarak

10) jangan lupa tersenyum,wangi, positif,cahaya terang,pandang ke kiblat

11) jangan ponteng kelas-takut,3,4 kali susah dapt A, dapat B je lebih dari 8 kali,akan rasa hilang smangt,guru pun menyampah, x berkat,cmne kita nak dapat A.

12) hubungan baik dengan guru,ibu bapa dan rakan

0 comments: